دانلود
پاورپوینت بررسی رنگ در طراحی اتاق بازی کودکان 3تا 6 سال کودکستانهای بلوار سجاد
مشهد
در طراحی اتاق بازی کودکان استفاده از رنگهای شاد وگرم برای حـــفـظ روحیه ی شاد کودک الزامیست اثبــات الزامـــی بودن استفاده از رنـــگ های شــــــاد به خصـــوص رنـگ هـــــای گرم در طــراحی اتاق بازی کودکـــــان که با روحـــیه وعملکرد آنها رابطه ی مستقیمی دارد اثبات اینکه رنگ های خنثی، سیــاه،سفید وخاکستــــــری نقش منفی ای را در زمینه ی عملکرد و ر |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 3263 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
خلاصه مطالب:
فرآیند رشد انسانها , در کودکی ,
تاثیر بسزایی در شخصیت آنان دارد.عقـــیده بسیــــاری از متخصــــصان تعلیـــــم و
تربیت بــــر این اســت که شخصیت هر انسان در ۷ سال اول زندگی او شکل مـــی گیرد ,
فرآیند رشــــــد کودک در سالهای اولیه زندگی متاثر از عوامل بسیـــــاری
است.فعالـــیت , به عنوان عامل اصلی رشد و یادگیری کـــــودک فرآیندی است که در
ارتباط با فـــضا و محیط کودک , رشد همه جانبه او را موجــــب مـــی
گـــردد.فـــضاهای مرتبـــط با فعـــالیت کودکان باید دارای شرایط مناسب و مطـــلوب
بــرای رشد فیـــزیکی , ذهـــنی , عاطفی و اجتماعـــی آنان باشد.تحـــقق این امر از
طریق بکارگیری المـــــانهای طراحی معماری ای که منطبق با شرایط جسمی و روانـی
کـــودک باشد , امکان پذیر است و ثابت می شود استفاده از رنگهــــای شاد،خصوصاً
گـــرم در طراحی اتاق کودکان ما را در دستیابی به این هدف یاری می کند.
مقدمه:
اکنون بیش از ۱۰۰ سال است که مفهوم آموزش و پرورش در مراکز اجتماعی
هــنوز به عنــــوان سر فصلی داغ مورد بحث است.آموزش و به تبع آن فضاهای آموزشی
بیشتـــرین اثر و نقش را بر ذهنیت و تمدن سازی این گونه جوامع به عهده دارند.فضاهای
آمـوزشی و در عمده ترین بخش آن , مدارس دوره زمانی طولانی تری از عمر انسان ها را
در خود جای می دهد.هدف یاداشت حاضر یافتن کالبــدی جدید برای اصــلاح فرایند آموزش
و پرورش می باشد.فـــرایندی که جهـــت گیری آن به سوی رشد مسئولیت پــــذیری , کار
پربــار و تداوم در امــر آموزش می باشد.هر چند آموزش پرورش , سیاستگذاریهایش تا
کــنون نتوانســـته است شرایطی فراهـــم کند که موجب پرورش بیش از پیش استعداد های
دانش آموزان شود.
•امروز واژه انسان استادآموز جای خود را به انسان خودآموز و مسئولیت پذیر داده اســـــت . از این رو الگو و روشی که بدان نیاز داریم , نگارشی جدید و بهبود یافتـــه نسبت به الگـــــو های قدیمی نمی باشد بلکه نیاز , مفهومی کاملا متفاوت از آموزش خواهد بود و البته نظریاتی فراتر از تئوری. هدف ایجاد فضائی بهینه در امر آمـــــوزش و یادگیری می باشــــد.ماهیت فضا های آموزشی ,لازمه سر مشقی منحصر بفــــــرد برای پژوهش و ایجاد کنش و واکنش صحیح جهت آموزش و پرورش می باشد.
به شـــــرط آنــــکه تعاملی صحـــیـــح و مستمـر مابین سه اصل آمـــوزش و پـــرورش دانــــش آمــوز و فضای آموزشی بر قرار باشد.
هدف تحقیق:
فرضیه:
در طراحی اتاق بازی کودکان
استفاده از رنگهای شاد وگرم برای حـــفـظ روحیه ی شاد کودک الزامیست.
اهداف
کلی:
اثبــات الزامـــی بودن استفاده از رنـــگ های شــــــاد به خصـــوص رنـگ
هـــــای گرم در طــراحی اتاق بازی کودکـــــان که با روحـــیه وعملکرد آنها رابطه
ی مستقیمی دارد.
اهداف جزئی:
اثبات اینکه رنگ های خنثی، سیــاه،سفید
وخاکستــــــری نقش منفی ای را در زمینه ی عملکرد و روحیات کودک ایفا می
کنند.
روش کار و گردآوری:
در این پــژوهش از طریق مرور کاربردهای
کیفی،همبستگی و چند روشی و نیـز با تکـــیه برتکنیک های جمـــــع آوری اطلاعــــات
از طــــــریق نمونه گیری تصادفی ســــاده که با تهـــیه ی نوعی پرسش نامه ی
تصویری(برای آســـان تر پاســخ دادن کودکان تــــدارک دیده شد) و تکنیـــک مشاهده
در تحقیـــق صورت گرفته،همچنین با مـرور ســـابقه ی تحقیق از طریق اینترنت وسایتها
و کتابهای مختلف وبا توجه به نظرات کودکان توانســـتیم آنچه را که بــه عنوان فرضیه
مطرح بود،به نظــــریه وسپس به یک فـلسفه یا اصل کلی تبدیل کنیم.
نتیجه:
در
نظر گرفتن رنگ به عنوان عنصری تأثیر گذار در معـــــماری و رابطـــه ی مستقیــم
رنگها با عملکرد و روحیـات کودکان اثبات شد و نتیجه این شد که از رنگهای گــرم
وشـاد در طراحی اتاق بازی کودکان به دلیل برانگیختن احساس و عواطف کودک و ارتقای
عملکرد مثبت در آنها استفاده کنیم.
بیان مسئله:
موضوع تحقیق: بررسی رنگ در اتاق
بازی کودکان 3تا 6 سال مهـد کودک های بلوار سجاد
مسأله ی تحقیق: در طراحی
اتاق بازی کودکــان 3تا 6 ســـال کودکـســـــتان های بلوار سجاد مشهد به رنگ توجهی
نشده است.
پرسش تحقیق: کودکان 3تا 6 سال مهد کودک های بلوار سجاد در
رابــــطه با رنگ اتاق بازیشان چه نظری دارند؟
نمونه گیری:
جامعه ی آماری:
کودکان 3تا 6
سال کودکستان های بلوار سجاد مشهد.
نمونه های انتخابی:
مهد کودک گلها ی
زندگی واقـــع در:حاشیه ی بلوار سجاد
مهد کودک مهــــر رضــــــا و زهرا واقع
در: پامـــچال 5
مهد کودک دنیای فرشتگان واقع در: حاشیه ی بلوار
سجاد
نحوه ی پرسش:
به این علت که کودکان قادر به پاسخـــــــگویی به
سوالات کمی و کیفی نیستند،بر این شدیم تا با ارائه ی بروشـــــورهایی از نمونه های
متفاوت اتاق های بازی کودکان میزان علاقه ی آنها را نسبت به رنگها بسنجیم.
یافته ها:
۱.طراحی اصولی شکل کلی فضای معماری
۲.ساختن فضای آموزشی با عملکرد بالا
۳.ارائه آموزشهای غیر مستقیم و گروهی با ایجاد کارگاه های جنبی
۴. ایجاد فضایی مطلوب و منطبق با شرایط جسمی و روانی دانش آموزان
۱-۴محیط دلپذیر:
۲-۴ وضوح و خوانایی :
۳-۴در نظر گرفتن فضای بازی :
۴-۴تنوع :
۵-۴مشخص کردن محدوده ها به وسیله کف سازی :
۶-۴طراحی جزئیات فضاها با توجه به الگوهای رفتاری کودکان :
۷-۴ایجاد حس کنجکاوی و خلاقیت :
۸-۴رعایت عوامل زیبائی شناسی :
۹-۴رعایت قیاس و مبلمان :
۱۰-۴همسازی با اقلیم منطقه :